Chiny zamówiły 300 airbusów

Zamówienie przez Chiny 300 samolotów Airbusa było jedną z 15 umów handlowych podpisanych w Paryżu podczas wizyty we Francji prezydenta Xi Jinpinga.

Aktualizacja: 26.03.2019 13:08 Publikacja: 26.03.2019 13:05

Chiny zamówiły 300 airbusów

Foto: Wikimedia

Ponadto francuska EDF zbuduje w Chinach farmę wiatrowni offshore za miliard euro, firmy Fives i China National Building Materials Group będą współpracować w krajach rozwijających się w oszczędzaniu energii w ramach umowy za 1 mld euro, armator CMA CGM z Marsylii zamówił w Chinach 10 kontenerowców za 1,2 mld euro (5 na gaz ziemny LNG, 5 ze skruberami ograniczającymi emisję gazów), resorty rolnictwa uzgodniły zniesienie embarga na francuski drób — podał Reuter za urzędem prezydenta Francji.

Megakontrakt na samoloty

Airbus i chińska firma dostarczająca samoloty liniom lotniczym CAS podpisały generalne porozumienie na dostawę 300 samolotów (290 z rodziny A320 i 10 A350) o wartości 35 mld dolarów w cenach katalogowych — podały Airbus, Bloomberg i Reuter.

Wartość jest niemal dwukrotnie większa od kontraktu zawartego w styczniu 2019 podczas wizyty prezydenta Emmanuela Macrona w Pekinie. Taką samą liczbę samolotów udało się Boeingowi sprzedać Chinom podczas wizyty Donalda Trumpa w Pekinie w 2017 r.

Obecne zamówienia dotyczy zarówno starszych A319, A320 i A321ceo jak i następnej generacji neo z bardziej ekonomicznymi silnikami; większość stanowią A320neo i A321neo.

Według prognoz producenta z Tuluzy, Chiny będą potrzebować w ciągu następnych 20 lat 7400 nowych samolotów pasażerskich i cargo, niemal 20 proc. całego popyty na świecie.

Obecny kontrakt uznany przez E. Macrona za „doskonały sygnał” wzmacnia Guillaume Faury, który w kwietniu przejmuje stery w Grupie Airbusa od Toma Endersa — ocenia Reuter.

Akcje Airbusa zyskały w Paryżu 2,5 proc. Bank inwestycyjny Citigroup potwierdził rekomendację kupuj dla akcji tej spółki. „Nie znamy szczegółów harmonogramu dostaw z tego zamówienia, ale Chiny odbierały co roku po 20-25 proc. produkcji Airbusa, a biorąc pod uwagę to, że rodzina A320 jest sprzedana w całości przy obecnym rytmie produkcji do 2024-25 r., to uważamy, że to zamówienie przybliża możliwość zwiększenia rytmu produkcji tych samolotów do 70 co miesiąc” — napisali analitycy tego banku.

Ponadto francuska EDF zbuduje w Chinach farmę wiatrowni offshore za miliard euro, firmy Fives i China National Building Materials Group będą współpracować w krajach rozwijających się w oszczędzaniu energii w ramach umowy za 1 mld euro, armator CMA CGM z Marsylii zamówił w Chinach 10 kontenerowców za 1,2 mld euro (5 na gaz ziemny LNG, 5 ze skruberami ograniczającymi emisję gazów), resorty rolnictwa uzgodniły zniesienie embarga na francuski drób — podał Reuter za urzędem prezydenta Francji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił